سفارش تبلیغ
صبا ویژن

lمزایا و معایب تکنیک پومودورو

از پومودورو به عنوان یک چالش یاد می کنم به این دلیل که عمل به آن برای من در هاله ای از ابهام بود. به خاطر دارم که در اولین برخوردم از این تکنیک بسیار خرسند شدم و مطابق با شخصیتم که یک Activator هستم، به سراغ انجام آن رفتم. در خارج از گود و به صورت تئوری، این تکنیک بسیار برایم جذاب بود اما در باطن، این اوضاع کمی متفاوت بود.

 

تکنیک پومودورو چیست؟

این تکنیک روشی ابداعی توسط یک پژوهشگر ایتالیایی به نام فرانچسکو سیریلو است. پومودورو در زبان ایتالیایی به معنای گوجه فرنگی است.

 

در ابتدا فرانچسکو از این تکنیک برای پیشرفت در فعالیت ها و اهداف تحصیلی خود استفاده می نمود. کاربرد اصلی تکنیک پومودورو برای تمرکز است. حالا چرا گوجه فرنگی؟ به این دلیل که در ابتدا این روش به وسیله یک تایمر به شکل گوجه فرنگی انجام شد.

 

این روش بسیار راحت و آسان است، مفهوم کلی آن به این شکل است:

 

زمانی‌که با وظیفه‌ی بزرگی رو‌به‌رو شدید، آن را به اهداف کوچک‌ و کوتاه‌مدت با زمان محدود تقسیم‌بندی کنید.

 

با استفاده از این روش مغز در یک مدت کوتاه ملزم می شود که فقط بر روی یک فعالیت ثابت تمرکز کند و به جاهای دیگر پرش نداشته باشد. کارکرد دیگر این روش این است که از صرف یکباره انرژی جلوگیری کرده و در طول زمان بازدهی و کارایی آن به حد بالایی می رسد.

 

نحوه اجرای تکنیک پومودورو

برای اجرای این تکنیک شما به یک تایمر نیاز دارید. سپس مراحلی که در ادامه بیان می کنم را به ترتیب دنبال نمایید:

 

فعالیت Task خود را مشخص نمایید.

تایمر خود را بر روی مدت زمان 25 دقیقه تنظیم کنید. (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهم داد که آیا حتما باید مدت زمان 25 دقیقه را در نظر بگیرم یا نه؟)

به فاصله هر 25 دقیقه، مدت زمان 5 دقیقه را به خود استراحت بدهید.

چرخه 1 تا 3 را برای 4 بار تکرار کنید سپس به یک استراحت طولانی مدت 15 الی 30 دقیقه ای بروید.

تکنیک پومودورو برای من چگونه کار کرد؟

اتفاقی که در انجام این تکنیک برای من می افتاد این بود که تمرکزم به جای انجام یک کار به انجام یک پومو ،معطوف شده بود. اکنون می دانم که این بدترین اتفاق برای یک سیستم است که هدف گذاری اشتباه نام دارد.

 

سیستم ذهنی شما کاملا درست کار می کند اما نتایج دلخواه خلق نمی شود. سیستم من نیز به درستی کار می کرد اما هدفش انجام یک پومو بود به جای اینکه فعالیت(تسک) محور باشد.

 

احساس می کردم ذهنم بیشتر به زمان توجه می کند. با انجام این تکنیک زمان برای من اهمیت بالایی پیدا می کرد.

 

شاید با خودتان بگویید، این که خوب است اما در باطن اتفاقی که می افتاد این بود که بازده من به دلیل این توجه جانبی به زمان کاهش پیدا می کرد علاوه بر این فکر می کردم که باید در یک پومو یک فعالیت کامل انجام شود که در بعضی از اوقات به آن نمی رسیدم.

 

این نرسیدن عاملی برای ایجاد سر خوردگی در من بود.

 

من از انجام تکنیک پومودورو دست کشیدم به این دلیل که به نظر خودم دلایل کافی برای ترک آن را داشتم اما چند روز پیش تصمیم گرفتم تا با یادگیری بیشتر و کمی تحقیق، بالاخره حکم قطعی بدهم که آیا برای من این روش می تواند ثمر بخش باشد یا خیر؟

https://titrekootah.ir/چالشی-با-طعم-گوجه-فرنگی-مزایا-و-معایب-ت/