سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اهمال کاری چیست؟

کمی اوضاع زندگی خود را مرور کنید و ببینید می‌توانید رگه‌هایی از تاثیر اهمال کاری و به تعویق انداختن و کمال طلبی را در ناشادی‌های کوچک و بزرگ خود بیابید؟ به نظرم اهمال کاری منجر به تعویق انداختن که ناشی از کمال طلبی است می شود. هر جا کمال طلبی پا گذاشت بدنبال آن تمام موارد منفی می آید و به خصوص شکست از راه می رسد. اوایل شروع کارم به یاد دارم فقط به فکر عالی شدن بودم از این دوره به آن دوره و مرتب فیلم آموزشی و دوست و … که این ابتدا باعث سردرگمی من شد و بعد متوجه شدم که من ترس از شروع دارم به همین دلیل مرتب کار اصلی را به تعویق می انداختم در نهایت خودم زا مجبور کردم فقط 1 ساعت عمل کنم و همین باعث پیشرفت من شد. آیا راهکارهایی ساده اما اثربخش دارید که بخواهید به دوستان خود برای کاهش اهمال کاری پیشنهاد کنید؟ فقط عمل کنید کوچک و میکرو اکشن عمل کنید بقیه راه خودش درست می شود.

تعریف اهمال کاری:

اهمال کاری یا به تعویق انداختن کارها (Procrastination) به معنی تاخیر و تعلل در انجام دادن کارهاست. این ساده ترین معنی کلمه اهمال کاری است. از زاویه ای دیگر نیز می توان به تعریف واژه اهمال کاری پرداخت: فرد اهمال کار به جای انجام کارهای ضروری خود به سراغ کارهای با اولویت و ضرورت کمتر می رود و زمان خود را با آنها سپری می کند. لیست کارهای روزانه شخص پراست از کارهایی که لذت انجام دادنشان بیشتر است و از درجه اهمیت و ضرورت کمتری برخوردار هستند.

 

ریشه اهمال کاری از نظر فروید در اصل لذت طلبی ذات انسان قرار دارد. به این معنی که انسان ها بصورت پیش فرض یا غریزی همواره به جای اندیشیدن به اثرات بلند مدت کارها و تصمیم های خود به سراغ رفتارها و کارهای لذت بخش می روند و از هر آنچه که به آنها کمی رنج و زحمت بدهد فراری اند. استفاده از تکنیک اهرم رنج و لذت می تواند در این مقوله کمک کننده باشد. انسان در آینده نگری و تخمین آینده بسیار ضعیف عمل می کند و نمی تواند این را به درستی حدس بزند که در صورتی که انجام کاری را به فردا می سپارد، چه تبعاتی برای او دارد و فردا چه احساسی را تجربه خواهد نمود.

جعبه آیزنهاور 
در مورد نوشتن لیست کارها برای من نوشتن و استفاده از یک دفتر برنامه ریزی روزانه جایگزین سررسید بیشتر نتیجه داشته تا استفاده از نرم افزارهای to do من لیست کارها رو به دو بخش تقسیم می کنم:
لیست کارهای فوری و غیر فوری.
اگر کاری از لیست فوری در بازه زمانی خود انجام شود با تیک سبز وگرنه با تیک قرمز علامت می زنم. در پایان هفته اگر تعداد تیک قرمز از 3 عدد کمتر بود برای خود جایزه ای در نظر می گیرم. اگر هم سبز بودن جایزه بزرگتری تهیه می کنم. همچنین اگر از لیست کارهای غیر فوری فعالیتی باشد که قبل از سپری شدن 50? زمان لازم برای اجرای آن انجام شده باشد؛ 100 درصد جایزه ویژه برای خودم در نظر می گیرم. لیست جوایزی هم برای خود ساخته ام که از آیتم های آن برای تهیه جایزه موردعلاقه ام استفاده می کنم! (برای افزایش هیجان)
چیدمان کارها در دو لیست کار مهمی است و باید با دقت صورت پذیرد. نحوه دسته بندی کارها، برنامه ریزی و اصول برنامه ریزی درست را با مشاهده فیلم آموزش برنامه ریزی روزانه و شخصی خواهید آموخت. روش آقای آیزنهاور در دسته بندی کارها می تواند به شما کمک کند در تصویر زیر به صورت خلاصه مفهوم این روش توضیح داده شده است برای کسب اطلاعات بیشتر به اینترنت مراجعه نمایید.