سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیریت استرس و روشهای کاهش آن

من فکر میکنم که یکی از عوامل اصلی استرس در من مشخص نبودن مسیر و ابهام است، اینکه ترس از هر چیز جدید دارم اما با این حال اتفاقی که همیشه افتاده این بوده که خیلی تجارب جدید را امتحان کرده ام و این استرس را پذیرفته ام. عامل دیگر این بوده که همیشه خیلی سر خودم را با کارهای مختلف شلوغ کرده ام که باعث ایجاد چند مشکل شده است:

 

نتوانم درست وقت بگذارم برای هر کدام و خب شاید این باعث "کیفیت پایین تر از حد تصور خودم" از آن کار شده و در من استرس شده شاید به خاطر اینکه فکر کنم به اندازه کافی توانمند در آن کار نیستم و درواقع فرصت حرفه ای شدن در یک شاخه را از خودم میگیرم.

 

فرصتی برای وقت گذاشتن برای خودم (استراحت و تفریح و درواقع بازیابی خودم) و ارتباطاتم نداشته باشم و همین باعث شده حمایت اجتماعی کافی را نداشته باشم و حتی به خاطر خستگی شاید افتاده تر به نظر برسم و همین هم باعث کاهش عزت نفس در من بشه.

 

این پراکندگی ذهنی باعث شده نتوانم تصمیم بگیرم که کدام یک از فعالیت ها برای من مهم تر است و شاید لازم باشد از بعضی از آن ها بگذرم ولی نمیتوانم قاطعانه تصمیم بگیرم.

 

البته همین که نمیدانم روی چه کاری تمرکز کنم هم خودش یک عامل استرس در من است.

 

راهکارهای رفع یا کاهش استرس

برنامه ریزی

تعاریف مختلفی از برنامه ریزی وجود دارد. اما بگذارید این بار از زاویه ای متفاوت به تعریف برنامه ریزی بپردازیم. یک راه برای کسب دانش و آگاهی تجربه کردن حتی به اشتباه است. برخی از افراد برداشت های اشتباه از برنامه ریزی و مدیریت زمان دارند و همین مساله منجر به تشدید استرس در آنها می گردد. پس دانستن این تعاریف اشتباه به شما کمک می کند که دام برنامه ریزی غلط و پرتنش نشوید.

 

تعریف اشتباه از برنامه ریزی

برخی از افراد برداشت اشتباهی از این تدوین برنامه دارند. ممکن است خود شمات دچار این اشتباه باشید یا در اطرافیان خود افرادی این مدلی را بسیار دیده باشید.

 

اجرای کارهای بسیار و پشت سرهم در یک روز

 

کار کردن بدون حتی یک استراحت کوتاه در یک روز (وقت غذا فشرده حتی حین کار کردن)

 

زندگی مانند یک ربات!!!

 

محدود کردن خود از تمام برنامه ها و گردش های سالم

 

صبح زود بلند شدن و شب تا دیروقت خوابیدن

 

برای افراد شاغل فقط کار کار کار

 

برای محصلان و دانشجویان فقط درس درس درس

 

دست شستن از تمام لذات و خوشی های زندگی

 

نادیده گرفتن نیازهای ضروری و شخصی

 

نادیده گرفتن خانواده

 

نادیده گرفتن سلامتی و هشدارهای بدن

 

اگر حتی به اندازه یک درصد تعریف ذهنی تان به آنچه که بالا گفته شد نزدیک است هشدار می دهیم که هر چه سریعتر دکمه shift+Del را بزنید و همه را پاک کرده و از نو به آموزش برنامه ریزی اصولی شخصی، ذهن و ضمیر ناخوداگاه خود بپردازید.

 

تعریف ساده و درست از برنامه ریزی این است:

 

انجام کارها به صورت منظم و دقیق برای رسیدن به اهداف

 

توجه آگاهی

مباحث مرتبط با Mindfulness و یا “توجه آگاهی” نیز برای کنترل و مدیریت بر افکار و احساسات و همچنین اضطراب و استرس مزمن موثر است. مبانی این بحث بر اساس مباحث فیزیولوژیک و ساختارشناسی مغز استوار شده است. و تمرین ها جهت ساخت مدارهای مغزی جدید و کنترل جریان های مغز استوار است.

 

منبع